torsdag 6. august 2009

brudd i femte metatars


planene mine for høsten falt plutselig i grus etter fem timer på legevakt/skadestue der jeg fikk den hyggelige beskjeden om at jeg har et brudd i femte metatars. for de uinvidde, er det det benet som går fra lilletåa til resten av foten. også kalt femte mellomfotben. jeg har alltid ment at lilletær er overflødige, men at de skulle være så upraktisk anlagt at de brekker bare man tråkker over litt, ante jeg ikke. tråkket kanskje litt mer enn "litt" over, i og med at jeg ble dyttet over ende av en hest på 400 kg, men likevel.
hesten er selvfølgelig uskyldig. han mente det ikke, jeg bare sto litt i veien for han i det han skulle til å flykte fra en hund med et farlig skummelt bånd etter seg. jeg klandrer hundeeierne.
jeg har gips på foten og nesten opp til kneet, og det er ekkelt og klamt og ubehagelig, og ikke minst veldig upraktisk, særlig i dusjesituasjoner. jeg suger på å gå på krykker, og er stivere i nakke og skuldre en jeg noengang har vært, etter å ha humpet rundt på sykehuset i natt.
tok turen bort til min største lille fan og niese - det kunne jo være oppmuntrende å bli litt beundret av en toåring - men hun ville ikke engang se på meg den første timen. tanter som ikke kan gå er skumle og teite.

2 kommentarer:

  1. Stakar! Gips er skikkelig pain in the ass. Men se lyst på det - nå kan du blogge masse og jeg kan lese det helt fra Praha;) Dessuten kan folk tegne og skrive på gipsen. Det beste med å ta av gips forresten, det er å kunne klø seg uten å bruke et hjelpemiddel.. Skjer til høsten nå da? Klem IsSa

    SvarSlett
  2. ja, jeg klipper den snart opp sjæl. kan ikke skjønne at jeeg må polstres opp til kneet for et lite brudd i lilletåbeinet. den kan ikke tegnes på engang enda, for det er sånn teit gips med bandasje rundt, men jeg får ny neste uke, og da vil jeg ha en ordentlig en. så det så.

    reiser nok opp til trollspeilet - der jeg egentlig skulle ha dratt neste uke - når beinet er bra, og blir der til desember-ish. og så studier på bakkenteigen fra januar. det er i alle fall planen nå.

    kose deg in praha. faktisk er jeg glad for at jeg ikke er i praha. det er varmt nok og klamt nok på leggen i norge akkurat nå.

    SvarSlett

Tilpasset søk